Mardrömmar och ångest

För några dagar sedan hade jag en dröm som var både stark och ångestframkallande så att jag hade svårt att släppa den under dagen. Den drog upp ett gammal traumatiskt minne men hade gjort om det till nutid.
Den där drömmen spökade mycket under dagen och jag hade svårt att släppa den. Så många gamla hemska minnen kom fram.
 
Men till slut fick jag nog och kände att allt det där är gammalt, jag behöver faktiskt inte må dåligt över det nu.
Eftersom drömmen var så stark så fortsatte känslorna och olika minnen komma tillbaka och varje gång fick jag säga åt mig själv att jag inte behöver må dåligt över det nu. Det hjälpte faktiskt och nu börjar drömmen eller ska vi kalla det mardrömmen släppa taget om mig. Skönt.
 
 
Förut skulle jag ha fastnat kvar i det tillståndet och fortsatt må dåligt. Mina tankar skulle ha varit väldigt negativa och jag hade tyckt synd om mig själv. Men jag övar varje dag på att vara positivare. Ingenting blir bättre av att tänka negativa och hemska tankar. Det gäller att ha koll på vad man tänker för det är lätt att falla tillbaka i gamla vanor.
 
Ett annat knep som jag har när ångesten kommer smygande är att erkänna att den är där. Då brukar jag tänka att Okej nu har jag ångest, men jag vet att det går över och behöver därför inte fokusera så mycket på den. Oftast efter att jag tänkt det så börjar jag tänka på nåt annat direkt. Ångestmonstret försvinner direkt när det inte får någon uppmärksamhet. Men det är också en träningssak men otroligt skönt sen när det fungerar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

sanklamp.blogg.se

Familjeliv

RSS 2.0