Går det att lita på folktandvården?

Förut brukade jag vara nöjd med tandvården. Att laga hål var smärtsamt men tänderna brukade kännas hela efteråt osv. Men efter att ha varit utan inkomst i flera år har jag inte kunnat gå och tänderna blev så klart sämre.
Men sen när det varit dags igen så har jag inte varit nöjd en enda gång med min nya tandläkare. Det känns som att hon slarvade hela tiden. Använt för lite lagningsmaterial då man kan se att de fattas på vissa ställen, inte snyggat till och sen även lämnat vassa kanter varje gång. När jag gick till en annan tandvårsklinik innan så kunde man inte ens se att tänderna var lagade men nu såg det mer ut som provisoriska lagningar som kunde gå sönder när som helst. Hon gjorde även en rotfyllning som jag tycker gör lite små ont ibland, men hon säger att det finns inga fel. Har sett med spegel att tanden fått en spricka efter rotfyllningen så vet inte om det är vad som spökar. Känner av denna tand ända på upp kindbenet, men det är tydligen bara inbillning. Även den är väldigt fult lagad.
 
Jag fick iaf möjlighet till frisktandvård sen och efter ett år när det var dags för undersökning fick jag samma tandläkare. Det tog kanske 10min och hon sa att mina tänder såg jättefina ut och hade inga hål. Jag blev ganska förvånad men försökte lite på det hon sa. Passade på att köpa en tandspegel där åkte hem och kollade tänderna. En tand långt inne hade massar av en brun beläggning. Misstänker att det var tandsten. Funderade på om hon var slarvig eller bara struntade i det. Hon är även chef på tandkliniken så kändes inte värt att klaga.
 
Nu vid nästa kallelse blev jag glad över att få komma till en tandhygenist. Men hade jag helt plöstlig många hål och tandsten. Men hon skulle iaf göra rent tänderna och sen boka tid till en tandläkare. Igår träffade jag henne och idag hade jag tid för lagning av en tand som är väldigt trasig. Tandläkaren sa, får se om vi ska laga tanden eller bara dra ut den. Sen sa han att de bara gör en provisorisk lagning idag och sen får jag typ vänta i två månader på nästa tid. Förstår inte varför jag ska behöva vänta så länge. Sen när jag skulle gå hem sa han att jag kan fundera på om jag vill rotfylla eller dra ut. Varför skulle jag vilja dra ut om rotfyllningen ändå betalas av frisktandvårdabonnemanget jag har?
 
Funderar på om de bara vill undvika jobb på den här tandvårdskliniken? Tänkte att jag skulle kolla lagningen när jag kom hem. Den var rosa men ser bra ut. Så kanske är han bättre en chefen, även om bara den här lagningen är tillfällig. Däremot såg jag att jag hade massa plack men även tandsten kvar så jag antar att tandhygenisten igår inte heller var så noga.
 
Kanske är det skillnad på folk och folk. Jag har haft dåliga tänder sen jag var barn och det syns så kanske tycker de att de inte behöver bry sig. Önskar att jag hade pengar så att jag kunde köpa mig nya tänder.
 
Kände att jag behövde skriva av mig lite nu.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

sanklamp.blogg.se

Familjeliv

RSS 2.0